Læringsplattformen og quizspillet Kahoot henter inn 85 millioner kroner.
Microsoft Ventures, som er den nye investeringsarmen til det globale IT-selskapet, kjøper seg inn i Kahoot. Spillselskapet har hentet inn 85 millioner kroner i denne runden, og foruten Microsoft Ventures er Creandum og Northzone med.
Pengene fra investorene skal brukes til øke tempoet i den globale satsingen. I høst når læringsplattformen 33 millioner månedlige aktive brukere. Kahoot har vokst seg særlig sterk i USA, nærmest til et «popkulturelt fenomen».
Pengene som nå kom inn, skal brukes til å utvikle læringsplattformen videre og bygge et globalt team. Kahoot skal i høst lansere nye spillformater, som skal gi lærere og spillere mer variasjon.
– Bidrar i skyen
En av gründerne og administrerende direktør i Kahoot, Johan Brand, legger vekt på at Microsofts nettverk og kunnskap kommer godt med når selskapet skal bygges videre.
– Microsoft har en enorm innsikt i markedet. Når verdens største IT-selskap validerer det vi driver med, er det veldig bra. Vi kan ikke få en bedre bekreftelse på at vi driver med de riktige tingene, sier Brand til Shifter.
Han regner med at Microsoft kan bidra med flere ting, blant annet ekspertise på jobbing i «skyen».
Utviklet av NTNU-professor
Kahoot ble lansert i 2013 og selskapet er utviklet av NTNU Technology Transfer (TTO) i samarbeid med gründerne. Dagens kjerne-team i Kahoot!, medAlf Inge Wang, Morten Versvik, Johan Brand, Jamie Brooker og ÅsmundFuruseth har vært avgjørende for å ta Kahoot! fra forskningsstadiet til der de er i dag. NTNU Technology Transfer solgte aksjene i Kahoot til Eilert Hanoa og Martin Kværnstuen i 2015.